Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego
A+ A- kontrast

Stan wdrażania polityki terytorialnej

Stan wdrażania polityki terytorialnej w województwie oraz analiza kosztów realizacji umów na przewozy pasażerskie w transporcie kolejowym to zagadnienia, którymi zajęli się radni podczas kwietniowego posiedzenia Komisji Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury.

Pierwszy temat zaprezentowała Agnieszka Lisek zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego. Podkreśliła w swym wystąpieniu, że jednym z najważniejszych założeń Polityki Spójności na lata 2014-2020, oprócz wymiaru społeczno-gospodarczego, jest silne wyeksponowanie w jej ramach wymiaru terytorialnego. Podejście terytorialne zakłada odejście od postrzegania poszczególnych obszarów przez pryzmat wyłącznie granic administracyjnych na rzecz wydobywania i wspierania ich indywidualnych potencjałów, niwelowania barier i wzmacniania wzajemnych zależności. Relacje te mogą zachodzić zarówno na płaszczyźnie instytucjonalnej, programowej, jak i na poziomie konkretnych interwencji: infrastrukturalnych, społecznych, edukacyjnych, zwiększających pozytywne oddziaływanie pomiędzy obszarami. Zgodnie z ustaleniami w Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020 – Plan Modernizacji 2020+ w warunkach naszego regionu proces planowania i wdrażania polityki terytorialnej będzie się odbywał na czterech poziomach (ZIT – poziom wojewódzki, poziom regionalny/subregionalny oraz poziom ponadlokalny). Na każdym poziomie polityki terytorialnej realizowane będą zadania odpowiadające specyfice danego obszaru. W tym celu zidentyfikowane zostaną główne problemy oraz kierunki rozwoju w ramach strategii obszarowych.

Kolejne zagadnienie, jakim zajęła się komisja dotyczyło analizy kosztów realizacji umów na przewozy pasażerskie w transporcie kolejowym. Omówił je Przemysław Mazur naczelnik Wydziału Transportu w Departamencie Nadzoru Właścicielskiego, Transportu i Cyfryzacji. Radni dowiedzieli się m.in. o zmianach w umowach, jakie zaszły od grudnia 2015 roku, które mają usprawnić transport kolejowy w województwie. Polegają one miedzy innymi na:

- zawarciu umów z dwoma operatorami kolejowymi do 2020 roku:

  • Przewozy Regionalne Sp. z o.o. – przewozy na liniach zelektryfikowanych;
  • Arriva RP Sp. z o.o. – przewozy na liniach niezelektryfikowanych;

- stabilizacji kolejowych rozkładów jazdy – w okresie obowiązywania umów oferta przewozowa nie będzie ulegała redukcji,

- regularnych udoskonaleniach rozkładów jazdy, skomunikowaniu połączeń oraz integracji z różnymi gałęziami transportu, możliwych dzięki zawarciu wieloletnich umów kolejowych,

- wprowadzeniu w województwie „taryfy kujawsko-pomorskiej”, umożliwiającej zakup najtańsze biletów kolejowych w kraju,

- wprowadzeniu w 2017 r. ogólnopolskiej reformy publicznego transportu zbiorowego, w wyniku której samorząd województwa zostanie organizatorem komunikacji autobusowej.

Dodatkowo w rozkładzie jazdy 2015/2016 uruchomiono nowe połączenia obsługiwane pociągami typu Elf:

- Bydgoszcz – Jabłonowo Pomorskie,

- Nakło n/Notecią – Bydgoszcz – Toruń,

- Włocławek – Toruń.

W ramach umowy Przewozy Regionalne zobowiązane są zakupić do końca 2017 roku 4 nowe elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi połączeń w województwie.

Komisja pozytywnie zaopiniowała też sprawozdanie z wykonania budżetu województwa kujawsko-pomorskiego za 2015 rok, a w końcowej części posiedzenia radni pozytywnie zaopiniowali projekt stanowiska Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie budowy drogi ekspresowej S10 między Toruniem i Bydgoszczą.

 

Kancelaria Sejmiku

26 kwietnia 2016 r.

<kwiecień 2024>
powtśrczptsond
Wczoraj | Dziś | Jutro
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Ilość wyświetleń: 11362288
Data: 2024-04-27