Stan wdrażania polityki terytorialnej w województwie oraz analiza kosztów realizacji umów na przewozy pasażerskie w transporcie kolejowym to zagadnienia, którymi zajęli się radni podczas kwietniowego posiedzenia Komisji Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury.
Pierwszy temat zaprezentowała Agnieszka Lisek zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego. Podkreśliła w swym wystąpieniu, że jednym z najważniejszych założeń Polityki Spójności na lata 2014-2020, oprócz wymiaru społeczno-gospodarczego, jest silne wyeksponowanie w jej ramach wymiaru terytorialnego. Podejście terytorialne zakłada odejście od postrzegania poszczególnych obszarów przez pryzmat wyłącznie granic administracyjnych na rzecz wydobywania i wspierania ich indywidualnych potencjałów, niwelowania barier i wzmacniania wzajemnych zależności. Relacje te mogą zachodzić zarówno na płaszczyźnie instytucjonalnej, programowej, jak i na poziomie konkretnych interwencji: infrastrukturalnych, społecznych, edukacyjnych, zwiększających pozytywne oddziaływanie pomiędzy obszarami. Zgodnie z ustaleniami w Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020 – Plan Modernizacji 2020+ w warunkach naszego regionu proces planowania i wdrażania polityki terytorialnej będzie się odbywał na czterech poziomach (ZIT – poziom wojewódzki, poziom regionalny/subregionalny oraz poziom ponadlokalny). Na każdym poziomie polityki terytorialnej realizowane będą zadania odpowiadające specyfice danego obszaru. W tym celu zidentyfikowane zostaną główne problemy oraz kierunki rozwoju w ramach strategii obszarowych.
Kolejne zagadnienie, jakim zajęła się komisja dotyczyło analizy kosztów realizacji umów na przewozy pasażerskie w transporcie kolejowym. Omówił je Przemysław Mazur naczelnik Wydziału Transportu w Departamencie Nadzoru Właścicielskiego, Transportu i Cyfryzacji. Radni dowiedzieli się m.in. o zmianach w umowach, jakie zaszły od grudnia 2015 roku, które mają usprawnić transport kolejowy w województwie. Polegają one miedzy innymi na:
- zawarciu umów z dwoma operatorami kolejowymi do 2020 roku:
- stabilizacji kolejowych rozkładów jazdy – w okresie obowiązywania umów oferta przewozowa nie będzie ulegała redukcji,
- regularnych udoskonaleniach rozkładów jazdy, skomunikowaniu połączeń oraz integracji z różnymi gałęziami transportu, możliwych dzięki zawarciu wieloletnich umów kolejowych,
- wprowadzeniu w województwie „taryfy kujawsko-pomorskiej”, umożliwiającej zakup najtańsze biletów kolejowych w kraju,
- wprowadzeniu w 2017 r. ogólnopolskiej reformy publicznego transportu zbiorowego, w wyniku której samorząd województwa zostanie organizatorem komunikacji autobusowej.
Dodatkowo w rozkładzie jazdy 2015/2016 uruchomiono nowe połączenia obsługiwane pociągami typu Elf:
- Bydgoszcz – Jabłonowo Pomorskie,
- Nakło n/Notecią – Bydgoszcz – Toruń,
- Włocławek – Toruń.
W ramach umowy Przewozy Regionalne zobowiązane są zakupić do końca 2017 roku 4 nowe elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi połączeń w województwie.
Komisja pozytywnie zaopiniowała też sprawozdanie z wykonania budżetu województwa kujawsko-pomorskiego za 2015 rok, a w końcowej części posiedzenia radni pozytywnie zaopiniowali projekt stanowiska Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie budowy drogi ekspresowej S10 między Toruniem i Bydgoszczą.
Kancelaria Sejmiku
26 kwietnia 2016 r.