Komisja Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego 25 sierpnia br. odbyła swoje pierwsze po wakacjach posiedzenie w trybie zdalnym.
Głównym tematem posiedzenia były „Działania Województwa Kujawsko-Pomorskiego w zakresie rozwoju logistyki i gospodarczego wykorzystania rzek”. Zagadnienie omówił Adam Stańczyk, dyrektor Departamentu Planowania, Zrównoważonego Rozwoju i Nauki.
Powiedział m.in., że jeśli chodzi o położenie regionu w kontekście korytarzy transportowych, to w województwie kujawsko-pomorskim do sieci bazowej zaliczane są: autostrada A1, w zakresie linii kolejowych towarowych, przeznaczonych do rozbudowy linia kolejowa nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Natomiast do sieci kompleksowej zaliczone są:
- drogi ekspresowe S5 i S10,
- linie kolejowe nr 131 (Chorzów Batory – Inowrocław – Tczew – Gdańsk), 201 (Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo) i 353 (Poznań – Inowrocław – Toruń – Skandawa) w zakresie transportu pasażerskiego,
- Port Lotniczy w Bydgoszczy,
- węzeł logistyczny Bydgoszcz.
Samorząd województwa prowadzi także współpracę międzyregionalną na rzecz Korytarza Bałtyk-Adriatyk. Wiceprezesem Stowarzyszenia jest Sławomir Kopyść – Członek Zarządu Województwa. Województwa zrzeszone w Stowarzyszeniu Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk to: Kujawsko-Pomorskie, Pomorskie, Mazowieckie, Łódzkie, Śląskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie.
Nasze województwo współpracuje także z Województwem Warmińsko-Mazurskim, Pomorskim, Wielkopolskim i Lubuskim w zakresie rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. 1 czerwca 2022 r. podpisano deklarację dla MDW E70 na kolejne lata. Priorytetami dalszej współpracy w ramach nowej deklaracji są między innymi:
- wykorzystanie potencjału MDW E70 dla rozwoju gospodarczego województw sygnatariuszy zarówno w obszarze turystycznym jak i transportowym,
- wykreowanie sieciowego produktu turystycznego MDW E70, wykorzystującego unikatowe walory kulturowe, przyrodnicze i krajobrazowe województw w strefie oddziaływania drogi wodnej E70,
- dążenie do opracowania i wdrożenia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej kompleksowego programu użeglownienia polskiego odcinka MDW E70,
- wspólne aplikowanie o środki unijne na rzecz MDW E70,
- podejmowanie działań umożliwiających w krótkiej perspektywie czasowej żeglugę turystyczną na polskim odcinku MDW E70, w tym likwidację tzw. „wąskich gardeł”,
- uwzględnianie w pracach nad rewitalizacją polskiego odcinka MDW E70 zintegrowanego podejścia do zagospodarowania dróg wodnych w kontekście rozwoju transportu w tym potrzeb i planów intensywnej rozbudowy możliwości przeładunkowych portów morskich w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku, zmian klimatycznych, gospodarki wodnej, ochrony środowiskowej, planowania przestrzennego, rozwoju miast czy turystyki,
- organizacja współpracy środowisk zainteresowanych rozwojem MDW E70.
Nasze województwo uczestniczyło również w dwóch dużych projektach europejskich ramach Programu Interreg (EMMA Extension oraz COMBINE).
Dyrektor także syntetycznie omówił zagadnienia dotyczące planowanej lokalizacji Węzła logistycznego Bydgoszcz oraz Platformy Multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski.
W dalszej części posiedzenia radni pozytywnie zaopiniowali dwa projekty uchwał Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie przejęcia przez Województwo Kujawsko-Pomorskie prowadzenia zadania Województwa Mazowieckiego w zakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego (druk nr 77/22) oraz w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości między Województwem Kujawsko-Pomorskim a Gminą Chełmno (druk nr 78/22).
Kancelaria Sejmiku
30 sierpnia 2022 r.