Dobiegły końca tegoroczne edycje Regionalnego Konkursu Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym i choć w tym roku z powodu pandemii zmieniona została formuła konkursu, cieszył się on nadal dużym zainteresowaniem. Wpłynęły do nas prace z kilkudziesięciu szkół z całego województwa, prezentujące przemyślenia młodych ludzi m.in. na temat e-edukacji, roli Funduszy Europejskich w rozwoju naszych miejscowości, walki samorządów z pandemią COVID-19 i kobiet w samorządzie.
22 czerwca br. w sali sesyjnej im. W. Raczkiewicza w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się podsumowanie konkursu. Przewodnicząca sejmiku podziękowała uczestnikom oraz ich opiekunom naukowym za udział, za wykonaną pracę, wysiłek, który włożyli w przygotowane projekty, co było z pewnością niełatwe w warunkach panującej od ponad roku pandemii. Powiedziała m.in.: „Dla wielu z was udział w konkursie Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym to okazja do nabycia nowych umiejętności i kompetencji, poszerzenia i pogłębienia wiedzy nie tylko o samorządzie, ale też o tym, co ważne dla naszego regionu czy gmin, z których pochodzicie. To inwestowanie we własny rozwój, który przynosi zawsze różnorakie korzyści i procentuje”. Przywołała też słowa Ignacego Paderewskiego: „Wiedza jest jedyną rzeczą, która wzbogaca, a której nikt nie może nikomu odebrać”. Po czym w towarzystwie członków komisji konkursowej wręczyła nagrody i wyróżnienia.
W imieniu Przewodniczącej Rady Wydawniczej – dr Beaty Haor, redaktora naczelnego Wydawnictwa Państwowej Uczelni Zawodowej we Włocławku – dr. Krzysztofa Czarneckiego oraz członków rad czasopism: „Zeszyty Naukowe. Zbliżenia Cywilizacyjne” oraz „Innowacje w Pielęgniarstwie i w Naukach o Zdrowiu” laureaci konkursu wraz z nauczycielami zostali zaproszeni do przygotowania artykułów naukowych do wyżej wymienionych czasopism, ukazujących się w formie elektronicznej (od 2021 roku numery ukazywać będą się na Akademickiej Platformie Czasopism Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu).
Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Komitetu Organizacyjnego w kategorii szkół podstawowych poza trzema głównymi nagrodami, przyznano aż siedem wyróżnień.
Wyniki XVIII edycji Regionalnego Konkursu Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym dla szkół podstawowych:
I miejsce - Kinga Saucha – Szkoła Podstawowa im. bł. ks. S.W. Frelichowskiego w Nicwałdzie.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Barbara Fiszer
II miejsce - Izabela Orłowska – Szkoła Podstawowa im. M. Kopernika w Topólce.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Agnieszka Kordylak
III miejsce - Karolina German – Szkoła Podstawowa nr 65 im. Czesława Tańskiego z Oddziałami Integracyjnymi i Sportowymi w Bydgoszczy.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Mirosława Sankowska-Patalon
W konkursie zostały przyznane też wyróżnienia.
1) Nataniel Siwiak – Szkoła Podstawowa nr 31 im. J. Piłsudskiego z Oddziałami Sportowymi i Mistrzostwa Sportowego w Bydgoszczy.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Krzysztof Kłosowski
2) Kacper Podkowski – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Westerplatte w Tłuchowie.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Hanna Kozakiewicz
3) Maciej Wachowski – Szkoła Podstawowa im. J. Korczaka w Piechcinie.
Temat pracy: Wzór samorządowca – ideał burmistrza.
Nauczyciel: Barbara Mróz-Lampka
4) Tomasz Wirski – Zespół Szkół w Dobrzejewicach.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Danuta Szwed-Salejko
5) Oskar Antczak – Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Woli Wapowskiej.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Małgorzata Tojek-Borowy
6) Nikola Bieniecka – Szkoła Podstawowa nr 22 im. J. Korczaka we Włocławku.
Temat pracy: E-edukacja w czasie pandemii, pozytywne i negatywne strony.
Nauczyciel: Zbigniew Grzesiak
7) Julia Kolczyńska – Szkoła Podstawowa im. A. Mickiewicza w Skrwilnie.
Temat pracy: Samorząd terytorialny w czasach pandemii czyli o tym, jak samorządy różnych szczebli radzą sobie z koronawirusem (covid–19). Jakie działania podejmują, by chronić mieszkańców, ale też jak same radzą sobie z ograniczeniami spowodowanymi przez epidemię?
Nauczyciel: Danuta Ardanowska
Uczniowie szkół ponadpodstawowych najczęściej decydowali się na wybór tematu związanego z Funduszami Europejskimi w ich gminie i ich roli w stymulowaniu rozwoju lokalnych społeczności. Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Komitetu Organizacyjnego w kategorii szkół ponadpodstawowych poza trzema głównymi nagrodami, przyznano pięć wyróżnień.
Wyniki XVII edycji Regionalnego Konkursu Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym dla szkół ponadpodstawowych:
I miejsce – Sebastian Rejewski – Zespół Szkół w Jabłonowie Pomorskim.
Temat pracy: Fundusze Europejskie w Twojej gminie Jabłonowo Pomorskie i ich rola w stymulowaniu rozwoju lokalnych społeczności na przykładzie projektów skierowanych do młodzieży.
Nauczyciel: Ewa Rzepka
II miejsce – Michał Okruciński – Liceum Ogólnokształcące im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu.
Temat pracy: Fundusze Europejskie w Twojej gminie i ich rola w stymulowaniu rozwoju lokalnych społeczności.
Nauczyciel: Marek Beyger i Justyna Radzimińska
III miejsce – Adrian Maciołek – Zespół Szkół w Dobrzejewicach, Liceum Ogólnokształcące w Dobrzejewicach.
Temat pracy: Fundusze Europejskie w Twojej gminie i ich rola w stymulowaniu rozwoju lokalnych społeczności.
Nauczyciel: Anna Łuszczak
Wyróżnienia otrzymali:
1) Wiktoria Radulska – I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza z Oddziałami Dwujęzycznymi w Inowrocławiu.
Temat pracy: Fundusze Europejskie w Twojej gminie i ich rola w stymulowaniu rozwoju lokalnych społeczności.
Nauczyciel: Maciej Wasielewski
2) Olaf Jagodziński – Liceum Ogólnokształcące im. S. Wyszyńskiego w Szubinie.
Temat pracy: Kobieta w samorządzie czyli o łączeniu ról społecznych. Postaci liderek angażujących się w działalność samorządową, które odgrywają lub odgrywały ważne role w życiu lokalnych/regionalnych wspólnot samorządowych.
Nauczyciel: Maciej Kozerewicz
3) Alan Jagodziński - Liceum Ogólnokształcące im. S. Wyszyńskiego w Szubinie.
Temat pracy: Samorząd terytorialny w czasach pandemii czyli o tym, jak samorządy różnych szczebli radzą sobie z koronawirusem (covid–19). Jakie działania podejmują, by chronić mieszkańców, ale też jak same radzą sobie z ograniczeniami spowodowanymi przez epidemię?
Nauczyciel: Maciej Kozerewicz
4) Szymon Krzykowski – Liceum Ogólnokształcące im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu.
Temat pracy: Rola Funduszy Europejskich w stymulowaniu rozwoju edukacji na przykładzie Zespołu Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu.
Nauczyciel: Marek Beyger i Justyna Radzimińska
5) Aleksandra Sobieszczańska – IX Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Nowakowskiego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Bydgoszczy.
Temat pracy: Kobieta w samorządzie, czyli o łączeniu ról społecznych. Postaci liderek angażujących się w działalność samorządową, które odgrywają lub odgrywały ważne role w życiu lokalnych/regionalnych wspólnot samorządowych.
Nauczyciel: Tomasz Szałkowski
Fot. Monika Dąbrowska
Kancelaria Sejmiku
22 czerwca 2021 r.