Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego
A+ A- kontrast

Rejs kontenerowy z Gdańska do Chełmna

Trwa pilotażowy rejs barki z ładunkiem po Wiśle. 6 kwietnia z Gdańska ruszył transport 150 ton materiałów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, który w środę późnym popołudniem dotarł do Chełmna. 8 kwietnia o godz. 10.00 na chełmińskim nadbrzeżu wiślanym odbyła się konferencja prasowa, w której uczestniczyli przewodnicząca sejmiku Elżbieta Piniewska, marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Ostrowski oraz radni województwa: Katarzyna Lubańska, Jacek Chmarzyński, Michał Czepek i Tadeusz Pogoda.

Królową polskich rzek na Kujawach i Pomorzu jest Wisła, o której tak pięknie mówił Janusz Korczak: „Wisło szara, nie zamieniłbym cię na dumną Tamizę ani zawrotną Niagarę, ani tajemniczą Zambezi, ani magiczny Ganges. Tamte może stokroć piękniejsze, mówiłyby do mnie językiem, którego nie rozumiem.” – powiedziała podczas spotkania przewodnicząca sejmiku. Podkreśliła także, iż najbardziej wartościowe są interdyscyplinarne projekty, które uwzględniają argumenty ekonomiczne, ekologiczne i naukowe. Przypomniała również, że wodny transport śródlądowy jest rozwiązaniem tanim i niskoemisyjnym, gdyż generuje kilkukrotnie mniejsze ilości dwutlenku węgla niż motoryzacja czy kolej.

Przedsięwzięcie ma na celu pokazanie możliwości, jakie daje korzystanie ze śródlądowego transportu wodnego. Korzystanie z wiślanego szlaku pozwala na ekonomiczną i ekologiczną dwustronną komunikację z portem morskim w Gdańsku, która otwiera szerokie międzynarodowe możliwości w zakresie pozyskiwania i dystrybucji towarów. Komercyjnemu rejsowi towarzyszy projekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki płynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie, którzy  sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu. 

Więcej o projekcie w tekście Wisła – ekonomia, ekologia, nasza szansa

Fot. Monika Dąbrowska

 

Kancelaria Sejmiku

8 kwietnia 2021 r.

<kwiecień 2021>
powtśrczptsond
Wczoraj | Dziś | Jutro
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012

Ilość wyświetleń: 5260912
Data: 2021-04-13