W czwartek 20 lutego odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Komisji Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury.
Szymon Piotr Bryzgalski oraz Krzysztof Derc, pracownicy Kujawsko-Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego i Regionalnego omówili koncepcję nowego połączenia szynowego Bydgoszcz-Toruń.
Połączenie jednym środkiem transportu centrów Bydgoszczy i Torunia de facto mogłoby zastąpić system autokarowy (nieefektywny, niekomfortowy, wysokoemisyjny). Radni dowiedzieli się m.in., jakie są uwarunkowania przestrzenne i techniczne realizacji połączenia w strefie międzymiejskiej i jakie inne niż klasyczna kolej rozwiązania stosuje się na świecie. Przedstawiono również potencjalne warianty przebiegu trasy wraz z lokalizacją przystanków.
W kolejnym punkcie obrad informację o stanie prac nad Strategią rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku przedstawił Adam Stańczyk, dyrektor Departamentu Planowania Strategicznego i Rozwoju Gospodarczego.
Strategia rozwoju województwa to najważniejszy dokument formułujący założenia polityki rozwoju województwa i będący podstawą do określania szczegółowych działań w okresie co najmniej kilku lat. Nowa strategia będzie obowiązywała na lata 2021-2030. Cel każdej strategii to zapewnienie mieszkańcom jak najwyższej jakości życia. Poszczególne strategie różnią się odpowiedziami, jak w danych warunkach ten cel osiągnąć. Hasło przewodnie przygotowywanej Strategii to przyspieszenie rozwoju województwa. Prace nad Strategią zostały podzielone na trzy główne fazy: diagnoza, czyli analiza stanu i uwarunkowań rozwoju, sformułowanie założeń rozwoju województwa oraz tworzenia projektu Strategii (ta faza jest połączona z procesem uspołecznienia) oraz na ostatnim etapie uzyskanie uzgodnień i opinii oraz przeprowadzenia innych niezbędnych procedur formalno-prawnych (analiza ex-ante, prognoza środowiskowa, ustawowe konsultacje).
Podczas posiedzenia Komisja Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa kujawsko-pomorskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (druk nr 13/20).
Kancelaria Sejmiku
3 marca 2020 r.