Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. Louisa Braille΄a w Bydgoszczy był miejscem wrześniowego posiedzenia Komisji Edukacji i Nauki.Dyrektor ośrodka przedstawiła komisji obszerną informację z działalności oraz zamierzeń ośrodka. Ośrodek jest najstarszą w Polsce placówką kształcącą dzieci i młodzież z dysfunkcją wzroku. Dzięki wysoko wyspecjalizowanej kadrze pedagogicznej, mało licznymi klasami, innowacjom pedagogicznym, nowatorskim metodom pracy, specjalistycznym środkom dydaktycznym oraz nowoczesnej bazie dydakatyczno-rewalidacyjnej możliwa jest indywidualna praca z uczniem.
Główne cele realizowane przez placówkę to m.in.:
W wyniku rozbudowy i remontów placówka dysponuje:
Od 1999 roku Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy jest placówką stowarzyszoną w UNESCO. Posiada certyfikat „BALTIK SEA PROJEKT" (UNESCO). Jest „Szkołą z klasą”, „Szkołą bez przemocy”, „Obiektem bez barier 2009”. Otrzymali nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz insygnia Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Ponadto są placówką promującą zdrowie.
Ośrodek cyklicznie realizuje kampanię społeczną: „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie”, w której wzięło udział 10 000 osób w 2016 roku.
Ośrodek realizuje również innowacje pedagogiczne:
Ośrodek realizuje projekty unijne:
Ośrodek realizuje także projekty unijne jednostek samorządu terytorialnego „Mistrz zawodu w nowoczesnym warsztacie” projekt 6.3.2 – modernizacja warsztatów kształcenia zawodowego.
Uczestniczy w projektach rządowych takich jak: „BEZPIECZNA+”; „WYPRAWKA SZKOLNA”; „KSIĄŻKA NASZYCH MARZEŃ”; „WARZYWA I OWOCE W SZKOLE”; „MLEKO W SZKOLE”; „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
Ośrodek uczestniczy w projektach, programach, grantach: „Wspólna przestrzeń wspólna sprawa”, „Radosna szkoła”, „Na fali”, „Ratujemy i uczymy ratować”, „Piramida zdrowego stylu życia”, „Chrońmy dzieci”, „Żyj smacznie i zdrowo”, „Wychodzenie z cienia”, „Teatr dostępny pn. zobacz, usłysz, poczuj teatr”. Organizuje imprezy kulturalne i integracyjne dla uczniów, emerytowanych pracowników, rodziców i środowiska lokalnego. Ponadto organizuje konferencje z cyklu „Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka” (VI edycja).
Radni podczas dyskusji zastanawiali się czy dla dziecka słabo widzącego lub niewidomego lepszy jest specjalny ośrodek czy szkoła integracyjna. Ponadto radni dowiedzieli się, że od 2018 roku ma wejść w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji znoszące nauczanie indywidualne ucznia w domu, ale umożliwiające tworzenie grup 2-3 osobowych w ośrodku.
W związku z wejściem w życie z dniem 1 września ustawy Prawo oświatowe, radni podczas posiedzenia komisji zaopiniowali pakiet projektów uchwał przekształcających dotychczasowe szkoły sześcioletnie w ośmioletnie, zasadniczą szkołę zawodową w branżową szkołę I stopnia, szkołę policealną specjalną w szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
Na zakończenie posiedzenia komisja zwiedziła ośrodek. Radni zobaczyli jak wyglądają zajęcia z dzieckiem niedowidzącym lub posiadającym inne schorzenia oraz jak nowocześnie są wyposażone poszczególne sale, pracownie m.in. sala komputerowa czy warsztaty gastronomiczne.
Kancelaria Sejmiku
28 wrzesnia 2017 r.