2 lipca w sali sesyjnej Urzędu Miasta we Włocławku odbyła się 9. sesja Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Radnych gorąco przywitał Rafał Sobolewski Przewodniczący Rady Miasta Włocławek. Andrzej Pałucki Prezydent Włocławka z kolei przedstawił Radnym multimedialny pokaz tego co w jego mieście się aktualnie robi, jakie są plany na najbliższą przyszłość, a także co trapi jego mieszkańców. Jednocześnie prosił o wsparcie działań na rzecz krajowej "jedynki", a dokładnie o 14,5-kilometrowy odcinek, który przebiega przez miasto, a którego stan jest bardzo zły.
Krzysztof Rydlewski Kierownik Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej we Włocławku przekazał Radnym informację o stanie zasobu geodezyjnego i kartograficznego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Radni przyjęli tę informację bez uwag.
Z wielkim zainteresowaniem, a co za tym idzie serią pytań i kilkugodzinną dyskusją, Radni wysłuchali informacji o kierunkach polityki rozwoju regionalnego województwa w latach 2007-2013, w tym o Regionalnym Programie Operacyjnym 2007-2013 i Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2213, które przekazali Piotr Całbecki Marszałek Województwa, Michał Korolko Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu oraz Krużewski Dyrektor Departamentu Planowania Strategicznego i Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
Radni - na wniosek Marszałka P. Całbeckiego - odwołali Barbarę Fröhlich Skarbnika Województwa [głosowało 29 radnych: 22 było "za", 5 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"]. Funkcję głównego księgowego budżetu Województwa objął
Paweł Adamczyk, dotychczasowy Dyrektor Finansowy w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu [głosowało 30 radnych: 24 było "za", 4 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"].
Radni przyjęli trzy stanowiska:
- w sprawie obchodów na terenie Województwa Kujawsko-Pomorskiego 100-lecia skautingu i działalności pierwszych drużyn harcerskich [głosowało 33 radnych: 33 było "za"]:
Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego składa Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej Związku Harcerstwa Polskiego oraz Okręgowi Kujawsko-Pomorskiemu Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej serdeczne gratulacje z okazji obchodów 100-lecia skautingu i zbliżającej się 100 rocznicy powstania harcerstwa.
W roku 2007 przypada setna rocznica organizacji pierwszego obozu skautowego na wyspie Brownsea i sformułowania przez twórcę skautingu generała Roberta Baden-Powella pierwszych zasad życia skautowego. Te uniwersalne zasady zdefiniowały skauting i harcerstwo jako dobrowolny ruch wychowawczy dla młodzieży - otwarty dla wszystkich, bez względu na pochodzenie, rasę czy wyznanie. Dzięki tym zasadom uczestnictwo w tych ruchach stanowi czynny udział w budowaniu lepszego świata.
Zbliżająca się 100 rocznica powstania pierwszych drużyn harcerskich to również czas podsumowania działalności organizacji harcerskich. Fundamentem polskiego harcerstwa stała się metoda zaproponowana przez twórcę skautingu: wychowanie przez przykład osobisty oraz prowadzenie działań na świeżym powietrzu, w bliskim kontakcie z przyrodą. W Polsce te idee - w dobie walki o niepodległość - zostały dodatkowo wzmocnione silnym akcentem patriotycznym. Podkreślamy ich szczególne znaczenie dzisiaj, ponieważ dzięki nim harcerstwo wychowuje młodych ludzi na prawych, świadomych i aktywnych obywateli - w poczuciu odpowiedzialności za Ojczyznę.
Dziękujemy organizacjom harcerskim za blisko stuletnią działalność wychowawczą - za kształtowanie wielu pokoleń Polaków - za prace, metodę i wartości harcerskie, które krzewione u dzieci mają tak ogromny wpływ na postawy ludzi dorosłych.
- wyrażenia sprzeciwu wobec propozycji likwidacji samorządowych kolegiów odwoławczych [głosowało 13 radnych: 12 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymało się od głosu"].
Niekwestionowaną zdobyczą zmian ustrojowych, jakie nastąpiły po roku 1989r., jest odrodzenie się samorządu terytorialnego.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej gwarantuje samodzielność jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wydawania decyzji administracyjnych.
Gwarancją tej samodzielności są między innymi samorządowe kolegia odwoławcze.
Ustawa z dnia 12 października 1994r. o samorządowych kolegiach odwoławczych gwarantuje bezstronne rozpatrzenie i rozstrzygnięcie indywidualnej sprawy administracyjnej przez SKO. Ustawa ta stawia bardzo wysokie wymagania w zakresie przygotowania zawodowego osób orzekających w kategoriach, zakaz członkostwa w partiach politycznych, wykonywania działalności gospodarczej, łączenia stanowisk, niezawisłość w orzekaniu. Te właśnie przesłanki powodują, że na Kolegia można patrzeć jak na quasi sądy, co potocznie się nawet stwierdza.
Na powyższą gwarancję zwracał już w 1999r. uwagę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 28 kwietnia 1999r. (sygn. akt K 3/99).
Trybunał stwierdził m.in. że „… Konstytucja RP realizuje zasadę rozdziału administracji rządowej i samorządowej, wobec tego organem odwoławczym od aktów wydawanych w sprawach indywidualnych z zakresu zadań własnych przez organy jednostek samorządu terytorialnego nie może być organ administracji rządowej, a z drugiej strony wzgląd na rzetelność i obiektywizm w rozpatrywaniu odwołań wymaga, aby organ odwoławczy był niezależny od organu pierwszej instancji”.
Podporządkowanie organów jednostek samorządu terytorialnego wojewodzie, który jest obowiązany ustawowo realizować politykę Rządu, naruszy podstawowe prawo jednostki do bezstronnego i zgodnego z prawem załatwiania jej indywidualnej sprawy w drodze decyzji administracyjnej, a jednostkom samorządowym odbierze samodzielność w podejmowaniu decyzji.
Podkreślenia wymaga również fakt, iż większość spraw załatwianych przez organy samorządu terytorialnego dotyczy podstawowych praw jednostki – świadczenie z pomocy społecznej, dodatki mieszkaniowe, ustalanie opłat za użytkowanie wieczyste, wydawanie praw jazdy, rejestracja pojazdów.
Obecnie odwołania od tych decyzji rozpatrywane są przez 49 samorządowych kolegiów odwoławczych, równomiernie rozlokowanych na obszarze całego kraju. Ułatwia to niewątpliwie kontakt stron i organów samorządowych z kolegiami, szczególnie w sprawach wymagających przeprowadzenia rozprawy. Przeniesienie tych spraw do 16 wojewodów znacznie ograniczy dostęp obywatela do instancji odwoławczej.
Zdaniem Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego projektowana likwidacja samorządowych kolegiów odwoławczych i przekazanie ich kompetencji wojewodom bez wątpienia narusza co najmniej dwie konstytucyjne zasady demokratycznego państwa prawa
- niezależność samorządu terytorialnego od administracji rządowej,
- prawo jednostki do dwukrotnego, sprawnego merytorycznego i zgodnego z prawem rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy administracyjnej.
Zmiana ta niewątpliwie prowadzi do koncentracji i centralizacji w zakresie sprawowania władzy publicznej co niewątpliwie sprzeczne jest z zasadami państwa demokratycznego oraz wbrew idei samorządności.
- projektu ustawy w sprawie utworzenia Państwowego Zarządu Gospodarki Wodnej „Wody Polskie” oraz o zmianie ustawy Prawo wodne i niektórych innych ustaw [głosowało 22 radnych: 17 było "za", 0 było "przeciw" i 5 "wstrzymało się od głosu"].
Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego protestuje przeciwko wprowadzeniu w życie projektu ustawy wraz z uzasadnieniem.
Projekt ten pozbawia samorządy wojewódzkie oraz Resort Rolnictwa wpływu na żywotne dla społeczności lokalnych sprawy gospodarki wodnej w rolnictwie i melioracji.
Przekazane w 1998 roku samorządom wojewódzkim zagadnień gospodarki wodnej w rolnictwie pozwoliło wpisać zagadnienia melioracji, małej retencji wodnej, ochrony przed powodzią, nawodnień do strategii rozwoju regionów.
Wdrożone strategie w ostatnich latach uruchomiły szeroki obszar aktywności społeczności lokalnych spójnych z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Proponowane w ustawie rozwiązania centralnego zarządzania gospodarką wodną spowodują marginalizację gospodarki wodnej na obszarach rolniczych oraz pozbawią samorządy wpływu na kierunki rozwoju gospodarki wodnej dla rolnictwa, tak bardzo uzależnionego od wody i jednocześnie będącego jednym z głównych użytkowników wody.
Proponowane w ustawie regulacje dotyczące przejmowania wykonywania praw własności i majątku oraz innych praw rzeczowych w stosunku do mienia stanowiącego własność jednostek samorządu terytorialnego oraz narzucenie obciążeń finansowych dla Marszałka Województwa w kosztach ochrony przeciwpowodziowej poprzez wnoszenie opłaty za bezpieczeństwo powodziowe województwa jest nie do zaakceptowania.
Samorządy wojewódzkie wypracowały programy gospodarki wodnej w rolnictwie będące podstawą do aktualnie realizowanych inwestycji w ramach SPO-ROL 2004-2006, a także przygotowują do wdrożenia Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działanie 1.6 schemat II „Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi...”. Reorganizacja zaproponowana w ustawie może spowodować negatywne skutki zakończenia i rozliczenia inwestycji już realizowanych, a w skrajnych przypadkach niewykorzystanie funduszy unijnych w latach następnych.
Postanowienia ustawy dotyczące likwidacji wyspecjalizowanych i profesjonalnie zorganizowanych służb melioracyjnych tj. wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych skutkować będą negatywnymi następstwami również w zakresie utrzymania i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych przez spółki wodne.
Propozycja nowej organizacji gospodarki wodnej stoi w wyraźnej sprzeczności z ustawą o samorządzie terytorialnym, gdyż proponuje pozbawienie Marszałka Województwa wpływu na programowanie, planowanie, wykonywanie i utrzymanie urządzeń melioracji podstawowych służących m.in. kształtowaniu zasobów wodnych dla potrzeb rolnictwa, ochrony przeciwpowodziowej i przeciwdziałaniu suszy.
Planowanie tak poważnej reorganizacji bez oszacowania kosztów związanych z jej wprowadzeniem oraz brak symulacji i prognoz skutków finansowych jej wdrożenia budzi poważne wątpliwości co do zgodności z podstawowymi założeniami planowanej reformy systemu finansów publicznych.
Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie podziela stanowiska autorów projektu ustawy o pozytywnych skutkach wprowadzenia w życie powyższej ustawy.
Radni podjęli uchwały w sprawach:
- uchylenia Uchwały Nr L/809/06 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 16 października 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Województwa Kujawsko-Pomorskiego na rzecz Polskiego Związku Niewidomych Okręg Kujawsko-Pomorski w Bydgoszczy [głosowało 22 radnych: 20 było "za", 0 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr XLIV/663/06 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 13 marca 2006 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów Marszałka Województwa studentom studiów dziennych z wyższych uczelni z terenu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, osiągającym wybitne wyniki w nauce, sporcie i kulturze [głosowało 18 radnych: 17 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymał się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr XXXVI/451/05 Sejmiku Województwa Kujawsko Pomorskiego z dnia 27 czerwca 2005 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu na lata 2004-2008 współfinansowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPOR) [głosowało 27 radnych: 27 było "za"];
- zmiany uchwały w sprawie Wojewódzkiego Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2005-2008 [głosowało 24 radnych: 20 było "za", 1 był "przeciw" i 3 "wstrzymało się od głosu"];
- zaciągnięcia długoterminowego kredytu w 2007 r. [głosowało 26 radnych: 21 było "za", 0 było "przeciw" i 5 "wstrzymało się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr XXXVI/457/05 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 27 czerwca 2005 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na sfinansowanie wydatków na zadania inwestycyjne ujęte w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2004-2008, współfinansowane w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego [głosowało 26 radnych: 25 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymał się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr XXXVI/456/05 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 27 czerwca 2005 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na sfinansowanie wydatków na zadania inwestycyjne ujęte w Wojewódzkim Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2005-2008 [głosowało 22 radnych: 20 było "za", 0 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr IV/58/07 z dnia 29 stycznia 2007 r. w sprawie budżetu województwa na rok 2007 [głosowało 24 radnych: 18 było "za", 0 było "przeciw" i 6 "wstrzymało się od głosu"];
- udzielenia pomocy finansowej Gminie Mogilno [głosowało 26 radnych: 22 było "za", 0 było "przeciw" i 4 "wstrzymało się od głosu"];
- udzielenia pomocy finansowej Gminie Miasta Bydgoszcz [głosowało 23 radnych: 21 było "za", 0 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"];
- udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Brodnickiemu [głosowało 23 radnych: 21 było "za", 0 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr XLVII/731/06 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 19 czerwca 2006 r. w sprawie ustalenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej [głosowało 23 radnych: 23 było "za"];
- zmian do Statutu Centrum Onkologii im. prof. Fr. Łukaszczyka w Bydgoszczy [głosowało 26 radnych: 26 było "za"];
- powołania członka Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu – Wojewoda wyznaczył – w miejsce Andrzeja Baranowskiego - Zbigniewa Pałkę [głosowało 28 radnych: 18 było "za", 5 było "przeciw" i 5 "wstrzymało się od głosu"];
- - zatwierdzenia zmian do Statutu Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu [głosowało 25 radnych: 18 było "za", 5 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"];
- utworzenia nowych oddziałów w Wojewódzkim Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im. dr J. Bednarza w Świeciu [głosowało 24 radnych: 23 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymał się od głosu"];
- utworzenia nowych oddziałów w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Toruniu i zatwierdzenia jego Statutu [głosowało 21 radnych: 16 było "za", 3 był "przeciw" i 2 "wstrzymał się od głosu"];
- zatwierdzenia zmian Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala im. dr J. Biziela w Bydgoszczy [głosowało 23 radnych: 22 było "za", 1 był "przeciw" i 0 "wstrzymało się od głosu"];
- zatwierdzenia zmian Statutu Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy we Włocławku [głosowało 20 radnych: 19 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymał się od głosu"];
- wyrażenia zgody Obwodowi Lecznictwa w Bydgoszczy – samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej na zbycie prawa użytkowania wieczystego i prawa własności [głosowało 21 radnych: 20 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymał się od głosu"];
- zmiany w składzie Rady Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Bydgoszczy – Wojewoda odwołał p. Leszka Agacińskiego, zaś powołał p. Marcina Lutowskiego [głosowało 18 radnych: 15 było "za", 1 było "przeciw" i 2 "wstrzymało się od głosu"];
- utworzenia Spółki „Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Toruniu sp. z o.o.” [głosowało 21 radnych: 20 było "za", 1 był "przeciw" i 0 "wstrzymało się od głosu"];
- zmiany Uchwały Nr V/68/07 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 26 lutego 2007 r. w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych Komisji Sejmiku [głosowało 24 radnych: 23 było "za", 0 było "przeciw" i 1 "wstrzymał się od głosu"];
Radni zdecydowali o przyjęciu - bez dyskusji - zmian w składach 23 rad społecznych jednostek służby zdrowia podległych Samorządowi Województwa:
- Centrum Onkologii im. prof. Fr. Łukaszczyka w Bydgoszczy;
- Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy;
- Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy;
- Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Bydgoszczy;
- Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala im. dr J. Biziela w Bydgoszczy;
- Wojewódzkiego Szpitala Obserwacyjno-Zakaźnego im. T. Browicza w Bydgoszczy;
- Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej – Wojewódzkiego Centrum Reumatologii i Rehabilitacji w Bydgoszczy [projekt Zarządu Województwa druk nr 80/07];
- Wojewódzkiej Przychodni Zdrowia Psychicznego w Bydgoszczy;
- Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Bydgoszczy;
- Bydgoskiego Centrum Diabetologii i Endokrynologii w Bydgoszczy;
- Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy we Włocławku;
- Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Toruniu;
- Stacji Pogotowia Ratunkowego we Włocławku;
- Wojewódzkiego Ośrodka Lecznictwa Psychiatrycznego w Toruniu;
- Wojewódzkiej Przychodni Sportowo-Lekarskiej w Bydgoszczy;
- Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu;
- Samodzielnego Wojewódzkiego Centrum Stomatologii w Toruniu;
- Samodzielnego Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu;
- Wojewódzkiego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im. dr J. Bednarza w Świeciu;
- Przychodni Specjalistycznej „OLK-MED.” w Toruniu;
- Wojewódzkiego Szpitala Obserwacyjno-Zakaźnego w Toruniu;
- Wojewódzkiego Ośrodka Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Toruniu;
- Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Toruniu.